درسی برای آینده و رعایت اصول اخلاق سیاسی


کوردانه: محمدرضا اسکندری : روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت ‌ماه  ۹۵ در منطقەی سردشت روستای میونی از ساعت چهار صبح تا ١ بعدازظهر یک درگیری نظامی بین نیروهای مسلح روژهه لاتی با نیروهای سپاه پاسداران روی داد که در آن درگیری طبق اخبار میدیای وابسته به نیروهای امنیتی ایران،دو نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  کشته و یک نفر زخمی شدند.
همانند سالهای گذشته، بار دیگر تعدادی از نیروهای وابسته به احزاب کلاسیک و قدیمی روژهه لات کوردستان بدون درس گرفتن از گذشته هر کدام تلاش کردند که حزب خود و پیشمرگان آن حزب را به عنوان نیرویی که از خود دفاع کرده است!! و در این عملیات شرکت کرده است معرفی نماید.
در همین رابطه یکی از هوداران جریانات سیاسی بنام آقای عرفان رهنمون در مصاحبه ای با صدای آمریکا بخش کوردی  این رسانه،با اطمینان اعلام نمود که نیروهای حزب دمکرات کوردستان ایران با کمک حزب دمکرات کوردستان, کومله زحمتکشان کوردستان ایران این عملیات را انجام داده اند. آنها به خاطر اینکه از طرف حکومت اقلیم کوردستان دچار مشکل نشوند نمی خواهند در این رابطه اظهار نظر نمایند.
اما این بار عضو قدیمی حزب دمکرات کوردستان ایران،حسن شرفی در مصاحبه ای در این رابطه اعلام نمود که این حرکت مسلحانه توسط حزب و نیروهای وی انجام نشده و آب پاکی روی دست مصاحبه گر با رادیوی کوردی آمریکا ریخت.
اما هوادران حزب بدون توجه به نظرات  نفر دوم حزب اصرار می کردند که این عملیات کار پیشمرگان حزب آنها بوده است؟!!
پس از آن آقای سعید ساعدی در مصاحبه با روداوو اعلام نمود که عملیات سردشت کار "ه ر ک" بخش نظامی پژاک بوده است.
به عنوان یک خبرنگار کورد تلاش نمودم که در جهت روشن سازی اذهان مردم مشخص کنم که این عملیات کار چه کسی و یا جریانی بوده است و چرا هوادران هر حزب روژهه لاتی تلاش می کنند که این عملیات را به حزب خود نسبت دهند.
متاسفانه غیر از کاک حسن شرفی که صادقانه اعلام نمود این عملیات  کار حزب آنها نیست خیلی ها یا سکوت کردند و یا با کمک هوادران خود تلاش می کردند که پژاک را به عنوان یک جریان دروغگو معرفی کنند.
حجم پخش این خبرها آنقدر زیاد بود که من هم احساس می کردم شاید آنها درست می گویند و پژاک تلاش می کند با دروغ گوبلزی خود را مطرح نماید و اعلام کند آنها که فقط اعلام می کنند وارد یک عملیات جدید مسلحانه علیه ایران شده اند و نیروهای آنها اردوگاه را ترک و راهی کوهها شده اند صداقت ندارند و این ما هستیم که بدون دمیدن در شیپور جنگ مسلحانه کار خود را پیش می بریم.
در همین رابطه با حاج احمدی تماس گرفتم  و پس از احوال پرسی به او گفتم چرا در این شرایط که احزاب و گروههای روژهه لات به اتحاد نیاز دارد حزب شما تلاش می کند این اتحاد را به هم بزند و عملیاتی که دیگران انجام داده اند به نام خود مطرح کند.
حاج احمدی با خونسردی گفت کاک محمدرضا باور کن این طور نیست.!
وی در ادامه گفت تا قبل از اعلام از طرف ما، من به دوستان حزبی گفتم اگر این حرکت دفاع نظامی آن طور که آنها می گویند کار آنها است در صورت مخالفت حزب با گفتن تبریک به آن جریان، من به نام  خودم به آنها تبریک می گویم. من با توجه به تجربه گذشته فقط گفتم باید صبر کنیم تا یک روز بگذرد.
اما در عمل این طور نبود و نیروهای ما با تماس با قندیل اعلام نمودند که این عملیات، کار آنها بوده است.
وی ادمه داد: شما خودتان خوب می دانید و یک بار که به قندیل رفتید مگر توانستید از تلفن دستی خودتان در آن ارتفاعات استفاده کنید؟. نیروهای ما حق استفاده از تلفن در عملیاتها را ندارند.
چون جمهوری اسلامی می تواند به آنها ضربه وارد کند.
به همین خاطر معمولا طول می کشد که آنها اطلاعات عملیاتها را به ما برسانند.
من باز به او گفتم آقای حاج احمدی من همه حرفهای شما را نمی توانم بپذیرم. هر حزبی که گزارش چند ثانیه ای تصویری در این رابطه پخش نمایند من آن را قبول دارم چون من معتقد هستم با کمترین امکانات می توان  برای این نوع عملیات ها چند دقیقه فیلم گرفت.
وی در جواب گفت: ارتباط با نیروها به خاطر مسائل امنیتی سخت است و من تا این لحظه نمی دانم که آیا گزارش تصویری تهیه شده است یا خیر. ولی باور کن هدف ما سیاه کردن نیروهای دیگر نیست و ما حاضریم اگر آنها بخواهند اقدام مسلحانه انجام دهند آنها ر ا کمک نماییم و با هم و در کنار هم باشیم.!!
پس از چند روز امروز فیلم چند دقیقه ای از این دفاع توسط بخش نظامی پژاک پخش شد.
حال سئوال من از مصاحبه کننده با رادیو آمریکا و همه هواداران احزاب کلاسیک روژهه لات کوردستان این است:
چرا شما بدون اینکه اطلاعات لازم در اختیار داشته باشید در رابطه با عملیاتی که اتفاق افتاده است و هیچ اطلاعی در این رابطه ندارید اظهار نظر می کنید؟
سئوال من از صدای آمریکا بخش کوردی هم این است: آیا برای شما این حرکت و اطلاعات غلط دادن افرادی که اطلاعات کافی ندارند می تواند تجربه ای برای آینده کار خبرنگاری شما باشد؟
در پایان بار دیگر به کاک حسن شرفی دست مریزاد می گویم که صادقانه در این رابطه موضع گرفت و صحبت نمود.
امیدوارم که این حرکت درسی باشد برای همه که زود قضاوت نکنند و بدون داشتن اطلاعات کافی خود را بهلول سیاسی روژهه لات ندانند.
مصاحبه عرفان رهنمون
http://www.dengiamerika.com/a/iran-kurdistan/3319897.html