نامه مادر هانا عبدی به افکار عمومی

زنان جهان رای صادر کنند
نامه مادر هانا عبدی به افکار عمومی
هانا در تاریخ ۱٣/٨/٨۶ توسط نیروهای امنیتی سنندج دستگیر شدو بعد از دو ماه در اداره اطلاعات و تحمل شکنجه های روحی و جسمی راهی زندان سنندج شد .در تاریخ ۱۷/۲/٨۷ به اتهام دروغ اقدام علیه امنیت ملی دادگاهی شد و چند روز پیش حکم او را اعلام کردند .حکمی که شایسته هانا نیست . من مادری هستم که برای هانا فقط مادری نکردم .بلکه مثل یک رفیق همیشه کنار هانا بودم. او در مورد حق و حقوق زنان با من حرف می زد و کمک به زنان بی سواد و ناتوان را هدف خود قرار داده بود . تمام زنهای که هانا را می شناسند و با او در ارتباط بودند با اخلاق و اهداف هانا اشنا بودند. هانا برای زنان محله کلاس می گذاشت وبا گرفتن کمکهای ماهیانه و شناسایی زنان بی بضاعت به آنها کمک می کرد .بعد از مدتی کمک با راه اندازی انجمن زنان اذر مهر کردستان فعالیت خود را گسترش داد و زنان ودختران زیادی به عضویت انجمن درآمدند من و دیگر دوستان هانا کنار هم بودیم . روناک که هم اکنون در زندان است وسرنوشتی مانند هانا دارد مثل امروز همیشه کنار هانا بود .اولین گام خود را با کتابخانه ای هر چند کوچک در انجمن شروع کردند و با رفتن به روستاهای اطراف در سرمای زمستان زنان را در مدارس و مسجدها دور هم جمع می کردند و زبان مادری را تدریس می کردند و با دعوت از وکلا در کلاسها حق و حقوق زنان را بیشتر تشریح می کردند.گذاشتن یک دوره کلاس بنام تاریخ زن بر پایی مراسم ها و جشن هایی در روز زن و روز مادر از جمله فعالیتهای او بودد . هانا ۲۱سال بیش نداشت اما وقتی زنان و دخترانی را می بینم که شاگرد او بودند می گویند از وقتی هانا رفته ما بی مادر شده ایم ، فهمیده ام که من فقط یک دختر به اسم هانا دارم . اما هانا هزاران دختر دارد که چشم انتظار او هستند . حال با توجه به اینکه فقط به مقداری کم از فعالیتهای او اشاره کردم. به عنوان رفیق و مادر هانا از تمام زنهای دنیا می خواهم که شما در مورد هانا رای صادر کنید و بگوید که ایا ۵سال حبس در تبعید مستحق هانا هست؟
ملیحه اصغری مادر و رفیق هانا
منبع خبر: مجموعه ی فعالان حقوق بشر در ایران