گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

ازدواج از طريق مبادله دو زن، در بانه
مرکز اطلاع رسانی
گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بانه : دو مرد و دو زن در دو روستاي حومه بانه از روش و عرف منسوخ شده محلي ازدواج‹ زن به زن› استفاده كردند
دو مرد از اهالي دو روستا در حومه بانه از روش و عرفي منسوخ شده براي ازدواج استفاده كردند. در اين شيوه كه در اصطلاح محلي با عنوان ‹ زن به زن › از آن ياد مي شود دو دختر خانواده هاي طرفين براي ازدواج مورد مبادله قرار گرفته اند.
بازداشت يك شهروند كرد در مهاباد
مهاباد : يك شهروند به نام ابراهيم بايزيدي به اتهام شر كت در تجمع غير قانوني، اقدام بر عليه ملي و جنگ با خدا دستگير و زنداني شد. يك شهروند كرد به نام" ابراهيم بايزيدي" با حكم دادگاه راهي زندان شد. نامبرده روز پنج شنبه 2 آذرماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامي با اتهاماتي چون همكاري با احزاب غير قانوني، شركت در تجمع غير قانوني، تردد غير مجاز، اقدام عليه امنيت ملي و حرب با خدا تفهيم اتهام شده و با صدور قرار بازداشت روانه زندان گرديد. گفته مي شود ابراهيم بايزيدي ممنوع الملاقات شده و بزودي به زندان اروميه انتقال داده مي شود. يادآور ميگردد نامبرده پيشتر عضو يك حزب كرد مخالف دولت بوده كه همراه با 10 عضو ديگر آن حزب توسط دستگاه امنيتي تركيه دستگير و با تعداد 22 عضو يك حزب كردي مخالف دولت تركيه مبادله شده و پس از 3 سال حبس در تهران، ماكو و اورميه، بطور مشروط آزاد گرديده بود.
اعتصاب غذاي شيركو جهاني در زندان
مهاباد : شيركو جهاني روزنامه نگار مستقل و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان در زندان دست به اعتصاب غذا زده است روزنامه نگار و فعال حقوق بشر مهابادي در زندان دست به اعتصاب زد. شيركو جهاني در اعتراض به دستگيري و بازداشت خود از روز چهارشنبه 8 آبان ماه اعتصاب غذا نموده است. عضو سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان به اتهام تشكيل كميته پيگيري براي دستگيري و شكنجه يك زن فعال حقوق بشر در مهاباد در سال گذشته و گفت گو با رسانه هاي خارج از كشور با حكم دادسراي انقلاب زنداني شده است.