مسعود بهنود m.behnoud@roozonline.com با گذشت سی سال از چاپ مقاله رشیدی مطلق که به نوشته آنتونی پارسونز فتیله انقلاب را آتش شد، سالی ‏آغاز می شود که هر روزش یادآور حوادثی است که سی سال قبل رخ داد و سرانجام به 22 بهمن سال 57 ‏رسید. بار دیگر آن بحث کهن شده آغاز می شود که مقصر که بود. یا لعنت به ‏روشنفکران. و آن سئوال مقدر چرا به اصلاحات تن ندادید و انقلاب را ممکن کردید. تنها جنبش اجتماعي پويا در ايران
اسماعيل آزادي جنبش هاي اجتماعي در جوامع را مي‌توان نماد اميدواري جامعه نسبت به تغييرات ناميد. جنبش هاي اجتماعي ‏با انگيزه ها و اهداف متفاوتي آغاز شده و تا رسيدن به نتايج نسبي ادامه مي‌يابند؛ هر چند ممكن است در ‏مناطقي يا در مقاطعي مانند آتش زير خاكستر بروز بيروني قابل لمسي نداشته باشند. جنبش هاي اجتماعي، ‏سياسي و عمومي، دانشجويي، كارگري در زمره اين جنبش ها به شمار مي روند كه در جوامع مختلف به ‏پيروزي هاي گسترده رسيده اند. من، اين همه نيستم
محمد صفريان‎ ‎ ‎ m_sefriyan@yahoo.co.uk ‏"من شاهم" چه خوب از دغدغه پدر، برايم گفت. و دوباره و چند باره به انديشيدنم وا داشت که پدر شاه شاه کش ‏بود، نگران فرداي من بود. پدر بود اما من نبود. من کيستم؟ همان سوژه قديمي و پير براي يک انديشه ناب. قديمي ‏و پير به درازاي عمر اسطوره اي ام. به کهنگي خاک نشسته بر وسايل خانه ام، خانه اي که نه به ميل صاحبخانه ‏که به گستاخي سمسار، از گذشته اش تهي مي شود، از هويت اش عريان، از فردايش بي تجسم و از فرداهايش بي ‏رويا.